Przykład reprezentatywny – dlaczego powinien Cię zainteresować?

Każda osoba planująca wzięcie kredytu, chce poznać warunki oferowane przez bank. Czy warto zwrócić uwagę na przykład reprezentatywny każdego banku?
Odpowiedź brzmi: tak, bo dowiesz się wiele o ofercie danego banku. Ale czy poznasz dokładną kwotę i koszt swojego przyszłego kredytu? Niekoniecznie.
Przykład reprezentatywny to informacja zawarta w reklamie kredytu. Mówi o warunkach, które bank oferuje dla minimum 2/3 kredytobiorców, uwzględniając średni okres spłaty i średnią kwotę kredytu.
Przykład reprezentatywny – jaki jest jego cel?
Każdy bank, reklamując swoją ofertę, musi podać przykład reprezentatywny. Powodem jest przedstawienie rzeczywistej propozycji kredytu, jaką bank może zaoferować większości klientów, a nie osobom z najlepszą historią kredytową. Oczywiście ostateczne warunki poznamy dopiero prosząc o ofertę, ale wiemy, czego możemy się spodziewać w konkretnym banku.
Przykład reprezentatywny to przykład kredytu, który jest najbliższy kwocie, jaką otrzymamy od banku. Oferta musi zostać przedstawiona w sposób jasny i klarowny, dzięki czemu łatwiej wybrać ewentualny bank, który udzieli nam kredytu.
Co się w nim znajduje?
Przykład reprezentatywny w reklamach kredytów oferowanych przez dany bank najczęściej przedstawiony jest drobnym, z pozoru niewartym uwagi druczkiem. Informacje w nim zawarte są jednak bardzo ważne, bo dzięki niemu poznasz wszystkie informacje, które powinieneś wiedzieć o danym kredycie.
Kluczowe informacje zawarte w przykładzie reprezentatywnym kredytu to:
- Całkowita kwota kredytu;
- Stopa oprocentowania oraz opłaty za odsetki uwzględnione w całkowitym koszcie kredytu;
- Rzeczywista roczną stopa oprocentowania;
- Czas obowiązywania umowy;
- Całkowita kwota do zapłaty.
- Wysokość rat;
- Cena opłaty za ubezpieczenie;
- Ewentualne koszty dodatkowe;
UWAGA: warto dokładnie zapoznać się z przykładem reprezentatywnym kredytu, który wydaje się dla nas najlepszy. Czasami oferta, która kusi niskim oprocentowaniem z pozoru wygląda najkorzystniej, jednak może posiadać dodatkowe obciążenia. Sporym wydatkiem może okazać się np. opłata przygotowawcza, podwyższająca zdecydowanie koszt kredytu
PODSUMOWANIE
- Przykład reprezentatywny musi zostać podany w reklamie kredytu.
- Podany jest on na podstawie oferty, którą bank może przygotować dla 2/3 kredytobiorców.
- Konkretną propozycję otrzymamy jednak dopiero od banku – zależnie od takich czynników, jak historia i zdolność kredytowa.